21/7/2016 Meesterlijk aan de Maas, 1 jaar verderHet is inmiddels al weer ruim een jaar geleden dat wij vertrokken bij ons vorige kantoor. De achternaam van een van ons en veel herinneringen bleven achter, maar als Meesters aan de Maas gingen wij vol goede moed van start. En hoe…..!
Het was en is verlopen zoals wij zo gehoopt hadden: We hebben het druk (èn gezellig!), cliënten en instanties weten ons gemakkelijk te vinden. Wij richten ons uitsluitend op onze specialisaties -het familie- en jeugdrecht, strafrecht en slachtofferzaken- en verwijzen cliënten met andere problemen naar collega-deskundigen. Met elkaar proberen wij zo de, vaak enorme, problemen van onze kwetsbare cliënten zo veel als mogelijk op te lossen. Wij vormen een sociaal bewogen kantoor, werkend vanuit een gezamenlijke visie dat ook die kwetsbare mensen, zoals kinderen, mensen met een beperking en slachtoffers van zedendelicten, in onze samenleving goede, gespecialiseerde rechtsbijstand verdienen. Wanneer de plannen van het kabinet, tot nog verdere inperking van de sociale rechtsbijstand doorgaan, wordt ook voor ons het werken praktisch ondoenlijk. Dat kan en mag niet gebeuren. Een fatsoenlijke samenleving biedt in ieder geval enige basis van gelijkwaardigheid en bescherming voor alle burgers, juist zij die er zelf niets aan kunnen doen dat zij "zwak" of “beperkt” zijn (zoals kinderen en slachtoffers) verdienen de steun van de sociale advocatuur: Sociale rechtsbijstand: juist nu! http://rechtsbijstandjuistnu.nl/ 8/7/2016 Meesterlijk naar buiten 2Stel, je zoon is vervelend aan het puberen en hij zit de hele dag en nacht in zijn kamer te gamen. Je maakt je zorgen en belt de gemeente, om hulp te vragen.
Die gemeenteambtenaar hoort je verhaal aan, en begint dan te vragen: "Hoe is het met uw huwelijk?" "Hoeveel drinkt u per dag?" "Slaat uw man u en uw kinderen?" "En uw oudste zoon, hoe gaat het daar mee?". Je voelt je wat overvallen en je geeft antwoord op al die vragen. Maar als je hebt opgehangen, vraag je je af: "Wat gebeurt er eigenlijk met al die vragen en antwoorden? En mag dat zomaar?" En daar zit een probleem. Sinds vorig jaar zijn gemeenten verantwoordelijk voor maatschappelijke ondersteuning en zorg voor jongeren, chronisch zieken, ouden en gehandicapten. En wat blijkt, die gemeenten hebben geen idee welke gegevens ze van de burgers moeten vragen en met wie ze die informatie mogen delen. Dat gaat dus niet goed, zo blijkt uit een rapport van de Autoriteit Persoonsgegevens [zie: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/rapport_de_rol_van_toestemming_in_het_sociaal_domein.pdf] van 19 april 2016 over de uitwerking van privacyregels in het sociaal domein. Zo moet je bijvoorbeeld toestemming aan de gemeente geven voordat ze je gegevens mogen gebruiken. Maar, dan moet je ook wel de mogelijkheid hebben om geen toestemming te geven. Alleen.... Als je dan je thuiszorg kwijtraakt, dan ben je feitelijk gedwongen om toestemming te geven. En dat mag niet; de wet bescherming persoonsgegevens zegt dat je je vrij moet voelen om wel of geen toestemming te geven. Ook blijkt dat de gemeente hun inwoners niet goed informeren over het gebruik van hun gegevens, met name wanneer die gegevens zonder hun toestemming worden verwerkt. Wat nu? De Privacy-waakhond geeft de gemeentes een hele berg tips hoe ze kunnen werken zonder de wet te overtreden. Hopelijk helpt dat. Tot dat moment is het verstandig om als u belt, bijvoorbeeld over die puberende zoon, te vragen of het Rapport van de Autoriteit Persoonsgegevens wel wordt gerespecteerd. 29/4/2016 Vereniging van Jeugdrechtadvocaten VNJA 10 jaar: De Meesters aan de Maas lieten van zich horenSamen met Mark Lotterman (www.AlbumHolland.com) zorgden wij voor toepasselijke feestelijke omlijsting.
Zie: Steeds vaker blijkt dat mensen uit Rotterdam, die geen verblijfadres hebben en bij iemand op de bank slapen, problemen hebben met inschrijven en het aanvragen van een uitkering. Zo is het voor daklozen extra moeilijk om een nieuwe start te maken. Ook op landelijk niveau is dat blijkbaar opgevallen. De Staatssecretaris heeft onlangs in de Verzamelbrief 2015-2 namelijk het volgende aangegeven:
Ondersteuning vanuit loketten in de wijken Het is de bedoeling dat de betreffende groep ‘bankslapers’ wordt begeleid door de loketten in de wijken, de Vraagwijzers. Uitkeringsaanvragen komen hierbij ook aan de orde; er zullen rechtstreekse contacten tussen de loketten en W & I worden bevorderd. Het nieuwe jaar zijn wij vrolijk ingestapt. Inmiddels "zitten" wij alweer een half jaar op onze nieuwe plek, vlakbij de Rotterdamse rechtbank. Dat die locatie, naast prachtig vanwege het geweldige uitzicht over de Maas, ook bijzonder handig is, blijkt wel uit de vele cliënten die voor hun zitting eerst bij ons langs komen. Gezamenlijk wandelen wij dan naar de rechtbank. Deze cliënten vinden dat prettig, zij voelen zich daardoor rustiger en gaan met meer vertrouwen de rechtszaak tegemoet. Natuurlijk werkt dat positief op de gang van zaken.
Wij zijn blij dat wij ook op deze manier onze cliënten kunnen bijstaan. Een rechtszaak is immers over het algemeen een spannend gebeuren. Voor ons is het wandelingetje naar de rechtbank de "gewone" gang van zaken, vaak meermaals per dag. Wij realiseren ons echter elke keer dat voor onze cliënten vaak veel spanning, zorg, angst en verdriet een grote rol speelt: waar wij maar kunnen, doen wij ons best om die zorgen te laten verminderen. Meesters aan de Maas: wij helpen u van deur tot deur. |
Meesters aan de Maas. ArchiEF
Mei 2021
Categoriën |
Copyright 2015-2021 © | contact@meestersaandemaas.nl | Algemene Voorwaarden | Disclaimer | Klachtenregeling | Privacy Statement